Nytt och uppdaterat V. 34

Mates!

Jag hälsar er alla välkomna åter till min sida efter en sommar full av resor, upplevelser, sol, värme, bad och äventyr.

Jag hälsar även vår ständige följeslagare VardagsGeggan välkommen, i synnerhet som den i skrivande stund allt mer greppar tag om alltet och envetet vägrar släppa taget. För nu startar det på allvar; på tisdag kommer eleverna och då kör vi för fullt. (I alla fall nästan, den första veckan ska det tydligen vara lägerskolor igen, något jag innerligt tycker illa om. Jag kommer dock att slippa detta uppdrag i år då jag inte har något mentorsuppdrag under kommande läsår. Underbart!)

Nåväl, det är i skrivande stund söndag förmiddag och jag sitter lätt seg och ser regn utanför samtidigt som minnena efter gårdagens kräftskiva stundtals gör sig kraftigt påminda. Fast gårdagen var en helt underbar sol & baddag med flera dopp från bryggan i Skeut och som avslutades med nämnda kräftkalas tillsammans med Sol, Amanda, Albin, Moa, Erik, Maria, Ernst och Marie. Vi har förresten haft en helt underbar vecka bakom oss med sol och värme i stort sett hela tiden. Det verkar som om all värme som vi missat här under hela sommaren kom på en gång. Och då började vi givetvis att jobba…

Innan jag drar igång en liten summering på sommaren 2012 vill jag säga att det nog är min bästa sommar hittills! Helt makalöst underbar faktiskt. Förutom en snudd på magisk hojtur till Kroatien har vi faktiskt varit väldigt aktiva, min käre fru och jag, där vi bl.a. gjort flera fjäll & toppturer och vi blev klara med alla tio topparna (Top of Arjeplog)redan i början av augusti.  Sedan har jag hunnit med mc-turer både till Norge och Finland och vi har även hunnit med att hälsa på Torun & Pjacke vid kusten. Det roliga är att vi har oftast har haft bra väder på våra olika utflykter även om vädret i övrigt inte varit mycket att skriva hem om sedan vi kom hem från vår tripp till Kroatien. Och det hela avslutades som sagt med en ruskigt varm och skön sista vecka med massor av bad, grill och kvällsdopp.

Nu till sommarens resa. Det blev en osannolikt härlig tripp med värme, kurviga vägar, sol, bad och mer värme. I stort sett hela tiden! Vi var ute i drygt tre veckor och med några få undantag låg temperaturen konstant mellan 30-40 grader! I skuggan! Tänk er att köra mc under dessa omständigheter, t.ex. i alperna! Det var faktiskt så hett att det inte gick att köra med öppet visir när vi var på väg mot Vrsar via Slovenien! Det var helt enkelt för hett!

Resan startade söndagen efter midsommar efter ett härligt firande hos Torun & Pjacke i Härnösand. TP mötte upp hos BigOne och gemensamt styrde vi mot Örebro där Uffe så småningom dök upp efter att ha kört hela resan mer eller mindre nonstop från Stentorp! Dagen efter styrdes färden vidare mot Göteborg och då var vädret faktiskt inte det minsta bra. Snarare urkasst med storm och spöregn i stort sett hela tiden. Sol, Terje och undertecknad tillbringade natten i stuga medan Uffe körde vidare in i Göteborg för att hämta upp Inga-Lena. Dagen efter (tisdag den 26/6) möttes vi på färjan mot Fredrikshamn och dagen tillbringades på Skagen och avslutades på campingen i Hals, där vi campade tillsammans med ungarna 2005. Dagen efter skildes våra vägar åt då TP körde österut i Danmark medan vi körde söderut mot Lübeck, där vi väntade in våra kära färdkamrater Harri & Ann som dagen efter kom via Trelleborg-Travemünde.

Just den kvällen vill jag nämna lite extra då Sol, Uffe, Inga-Lena och undertecknad njöt en helsvensk middag under tarpen bestående av matjessill, gräddfil, gräslök och potatis! Mums! Med gemensamma krafter knäppte vi sedan Tyskland på två tokheta dagar innan vi vilade ut under en extra dag i Zell am See (gissa vilken dignitet det kvällsdoppet hade?). Tyvärr hade Adnan varken tid eller plats för ett besök när vi var på väg söderut så vi åkte aldrig förbi vår käre vän. Då hemfärden inte gick via Salzburg missade vi honom helt och hållet i år, vilket var lite trist.

Färden vidare mot Vrsar, Istrien och havet gick via ett varmt och soligt Grossglockner, lunch i Heiligenblut (Bratwurst mit sauerkraut!). vattenmelon i ett stekhett Kransjka Gora innan vi campade i ett fullkomligt stekhett Slovenien. Vid receptionen där fanns en liten, liten pool med tillhörande dusch med kallvatten och gissa om det var skönt att få ställa sig där för att kyla ned sig och skölja av resdammet. Underbart var det.

Sedan körde vi ned till Vrsar, samma camping som året innan, och där stannade vi i sex dagar. De dagarna var helt makalösa med en sanslös hetta, massor av bad, god mat, dryck och utflykter. Främst turen till Rovinji och gamla staden kan nämnas. Efter dessa heta dagar körde vi norrut genom bergstrakterna och via Motovun hamnade vi åter i Österrike, Villach. Alla kvällsdopp vi gjorde var av nöd tvungen och icke desto minst detta vid den underbara campingen vid sjön mellan topparna. Det var fortfarande stekhet och på alla bilderna syns det hur vi alla kastar kläderna av oss varje gång vi stannade till, det gick helt enkelt inte att hade mc-kläderna på när vi inte körde. Det kändes som om man smälte faktiskt!

Nåväl, färden vidare mot Prag gick via Nockalmstrasse, som är ett alppass jag flera år längtat till. Och nu fick jag äntligen köra denna väg. Och vilken väg det var! Kanske den roligaste och vackraste jag någonsin kört på! Sanslöst! Kvällens mål var Hallstatt och den byn ser verkligen ut att vara hämtad direkt från ett vykort! Vi körde sedan vidare upp mot Prag där vi tillbringade två nätter boende på ett mycket fint hotell (detta tack vare Harris syster som jobbar inom samma organisation och bokade in oss). Det var faktiskt helt ok att sova nyduschad och fräsch i en säng i ett rum med luftkonditionering efter alla veckors tältande i stekande hetta. Prag gjordes på två dagar och är nog den stad jag hittills tyckt vara trevligast och dit kommer vi att återvända.

Efter Prag körde vi bara norrut och färjan över till Sverige gick igen via Sassnitz – Trelleborg. Där skildes allas våra vägar åt och det var med sorg i hjärtat Sol och jag på kvällen körde ensamma norrut efter E4. Harri & Ann körde mot Sölvesborg medan Uffe & Inga-Lena körde mot Göteborg. Vi körde således själva hemåt och när jag lade in ”hem” på vår gps beräknades avståndet till, håll i er, 162 mil! Hur långt tror ni det kändes? Väl hemma så kändes det dock bra och vi gjorde Sverige på två övernattningar.

Och hur underbar än resan har varit så är alltid den första natten hemma i sin egen säng fullkomligt oslagbar!

Väl hemma packade vi stort sett bara om och begav oss ut på toppturer och till fjälls. Framförallt övernattningarna på Tjidtjak och framförallt Svaipa minns vi med stort behag. Min älskade fru har verkligen varit både duktig och tapper på alla våra turer, för detta är hon min verkliga idol och bäste färdkamrat! Vandringsmannen TP har också berikat våra toppturer de gånger han varit med. Nu är alla topparna som sagt avklarade och jag vet faktiskt inte om det är fler än vi som gjort alla.

TP och undertecknad har även hunnit med två svängar på mc; en kort (en övernattning) till Norge och Sandhornöya. Hur vackert det än är i Norge kan det inte hjälpas; jag är nöjd efter en kort sväng. Har man knuttat där i tjugofem år har man sett det mesta. Flera gånger om. Så det räcker med en sväng per år för att jag ska bli avnorgeifierad. Sedan gjorde vi en också lite längre tur (tre övernattningar) då vi körde Flarken runt. Även om det var både varmt och trevligt kan jag inte på minsta sätt rekommendera Finland som semesterland på mc. Raka vägar, myrar och ganska trista sevärdheter gör att jag inom överskådlig tid inte kommer att knutta där igen. Där det tagit Norge närmare trettio år för avnorgeifiering räckte det för finlands del alltså med tre dagar.

Resterande del av sommaren och lovet tillbringades med vänner, kvällsdopp, morgonkaffe i uterummet, bastu på Kraja och ett stort välmående i största allmänhet. Ett mycket kärt och överraskande besök var när Budda dök upp efter en nätt liten tur på vespa från Stockholm!

Nu gäller inte annat än att tackla vardagen, sikta mot nya spännande aktiviteter och hålla näsan över ytan! Hösten har massor med soligt innehåll och vår förhoppning är att hinna med åtminstone en fjälltur i gnistrande färger och hög, ren luft. Sen kanske vi hinner med lite skridskor också innan snön kommer? Och kanske skidor om två månader? Ja, ni ser, vi har mycket att se fram emot. Även om det just nu känns lite ödsligt i själ och hjärta….

….för har vi precis vinkat av Moa, Amanda, Albin. Det är grått, kallt och söndag. Allt blev genast trist och tråkigt. Från gårdagens sommar, sol och värme till detta var steget tydligen inte så långt. Blargh!

Avslutningsvis vill jag således rikta ett stort tack för sommaren 2012 och jag kan inte bli annat än alldeles varm inombords när jag tänker på allt skoj vi fått vara med om. Så tack sommaren, tack för allt och väl mött nästa år igen!

Pax

Sweden Rock Festival

Rock Out Wild

House Of Metal

* Budda: Vilket underbart besök det var! Vi siktar mot kommande sommarens resmål; Balatonsjön!

* Adde: Det var trist att vi inte kunde träffas i år. Vi passerade aldrig dina trakter på vår färd norrut. Vi får försöka igen nästa år eller så kommer du hit och hälsar på!

* Harrebarre: Det mesta verkar ordna sig! Kul att ses var det även om vi aldrig hann med en bastu på Kraja

* Torun & Pjacke: Jösses vad ni är duktiga! Hoppas flytten går bra!

* PC: Tja, vad ska man säga? Listan över alla man inte hann besöka är i vanlig ordning lång och ni är dessvärre med där. Lite trist är det allt!

* BigOne: Kul att se dig igen men det var trist jag lyckades tima så att när ni var i stugan var vi till fjälls!

* TP: Tack för alla fina turer Mate! Häng med på en sprakande fjälltur någon helg framöver

* Amanda, Moa och My: Kram! Vi saknar er! Alltid! Tack för en underbar sommar och att ni så väl tagit hand om huset! Och detsamma gäller vår käre Albin!

* Harri och Ann: Vad ska man säga? Hur ska vi kunna toppa detta? Tack för en underbar tur Mates!

* Vi har redan bokat nästa års resmål på mc: Balatonsjön i Ungern! Vi hoppas att våra kära färdkamrater hänger med och kanske mest att Budda hakar på som nybiten touringräv efter hans riktigt läckra sverigeresa medelst vespa.

* Torun & Pjacke håller som bäst på att flytta hem till Hissjö igen efter ett år i Härnösand. Är det några som kommer att ordna för sig igen är det dem! Även om det har varit skoj att hälsa på nere i Härnösand känns det faktiskt skoj att ha dem på lite närmare håll. Lycka till!

* Top of Arjeplog. Här vill vi rikta ett stort tack till Maria Söderberg som kört igång denna underbara utmaning. Det har verkligen varit en morot som lockat inte bara oss ut på nya, spännande toppar. Dessa toppturer har definitivt varit en av sommarens absoluta höjdare och vi längtar redan till nästa säsong!

* Det är längesedan jag fiskat lika lite som hittills i år. Jag har bara varit ute med flugspöet så pass många gånger att vi haft tillgång till nyrökt, färsk harr. Vilket är ett måste på vårt sommarfrukostbord.

* Turen ut till Nisse på ranchen för stensprängning tidigare i sommar var ganska skoj. Och lite märklig…

* Veckans Vax: ” L'Enfant Sauvage” – Gojira. Rensa skallen med det hårdaste av de hårda. Skitbra! Igen! Jag har fullkomligt snöat in på dessa fransmäns metal! Upptäck!

"Glöm dagens bekymmer, i morgon kommer nya..."